الأربعاء، 1 أبريل 2015

بين الدنيا و الآخره

                                بين الدنيا والآخره

حوار خيالي بين فتاه من اهل ‫#‏الدنيا‬ وفتاه من اهل ‫#‏الآخره‬ !!!
دنيا : يابختك ارتحتي اوى ، الدنيا بقت صعبه جدا ومليانه هموم ، انا بحسدك
آخره : هم ايه اللي راكبك والله ما انتي فاهمه حاجه ، كنت بقول زيك كده وياريتني ارجع واعيش كل الهموم ... بس ارجع ، انا اللي بحسدك !!!

...
دنيا : يااااه للدرجه دي ، طب ليه بتقولي كده ؟ ده انا فاكراكي مرتاحه
آخره : عارفه انا كنت شايفه الدنيا غلط اوى ، كنت ناسيه ان فيه حاجه اسمها موت
موت يعني هتقابلي ربك ، مش موت يعني ترتاحي
مش قادره اوصفلك لما فجأه ظهر قدامي ملايكه وجسمي عامل زي اللي اتخدر ، مش عارفة اعمل حاجه ، وملك الموت واقف عند راسي
كنت عايزه اقوله اديني خمس دقايق اصلي فيهم ركعتين توبه لربنا عن اي غلطه .... بس خلاص كان فات الاوان
شوفت روحي طالعه قدام عنيا ... مش عارفه امسكها وولا عارفه اقولها ارجعي .... ارجعي هتروحي تقولي لربك ايه ؟؟!!!!

دنيا : طب و ‫#‏قبرك‬ !!
آخره : ياااه متفكرنيش ، اول ما سيبتوني ومشيتوا كنت عايزه اقولكوا اصبروا ماتسيبونيش لوحدي ماتمشوش ، بس ماكونتش قادره انادي وفجأه ظهر لي ملكين مهما قولتلك شكلهم عامل ازاي مش هتتخيلي ، المهم قوموني وبدأوا في سؤالي .... اسألتهم مافيش اسهل منها ، بس مش اى حد يجاوب عليها !!!

دنيا : طيب قوليلي ايه اكتر حاجه ندمانه عليها
آخره : ببكاء شديييد اكتر حاجه هي
‫#‏الصلاه‬ ، ندمانه على كل فرض فات مني .... ربنا كان بينادي عليا خمس مرات في اليوم وانا ولا فارق معايا ، ده حتى اما كنت بصلي .. كنت بخلص صلاه بسرعه وولا حتى كنت بصلي سنن ، عشان الحق الدنيا
الدنيا اللي كانت وخداني اوي وشغلاني وقت الصلاة راحت فين ، راحت لغيري ورمتني في التراب

دنيا : طب ‫#‏القرآن‬ احكيلي عامل معاكي ايه في القبر ؟
آخره : ببكاء شديييييد ، كان آخر شئ بيهمني ، كان ايه اللي يحصلي لو قريت كل يوم صفحه واحده ، كانت فين دماغي ؟؟!!
انا ماكونتش بقراه غير شهر واحد في السنه
انا بشوف ناس معايا هنا القرآن مونسهم في القبر احلى ونس ، وانا قاعده في وحشه القبر لوحدي ، وانتي مش عارفة يعني ايه وحشه قبر

دنيا : طب ‫#‏والقيام‬ والصدقات
آخره : القيام ياااااه انا بعض الارض من الندم .. انا ماكونتش بصلي حتى ركعتين ينورولي قبري ... ماكونتش برفع ايدي ادعي لربنا ، فيه ناس معايا قبورهم نورها مش هييجي في بالك عشان كانوا بيقوموا في الضلمه يصلوا
والصدقات للاسف كنت بضحك على اهلها .. كنت بقول مضيعين فلوسهم على ايه ، طلعوا اذكى مني ، بيحوشوا ليوم زي ده
انا اللي ضعت يا صاحبتي

دنيا : طب ‫#‏والعمل‬ الصالح
آخره : يااااه ياريت اقدر ارجع عشان اعمل حاجه تتحسب ليا في اليوم ده ، عشان ابطل اضيع وقتي في الاغاني والفسح ، عشان اقدر افيد و اساعد و اعلم الناس ، عشان افضل موجوده في عقل وقلب الناس ودعاهم ليا يساعدني دلوقتي ، عشان اما ربنا يسألني عن عمري فيما افنيته اقدر اقوله عملت كذا وكذا

دنيا : انصحيني طيب !!!
آخره : اوعى تغرك الدنيا ، اوعى تفتكريها دايمه .. انا روحت في غمضه عين ، خليكي مع ربنا متعمليش زيي ، والله هو بيحبنا اوى لكننا فاكرين ان الدنيا بتحبنا اكتر
خليكي حريصة على الحسنه ، متكسليش عن طاعته
والله اللي انتي بتضيعي نفسك علشانهم مش هينفعوكي ، والله ماحد باقي لينا غير ربنا ، قربي منه ، الدنيا متسواش جناح بعوضة
خلي يوم موتك لقاء شوق مش لقاء خوف
قدامك لسه تصلحي ... لكن انا راحت عليا خلاص
فهمتي ليه انا اللي بحسدك .؟؟!!!!
‪#‎Mira

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق